Musicalen Tarzan er aktuel lige nu, og en af akrobaterne i det store setup der har spillet på på Fredericia teater og senere på året spiller i Århus og Kbh, er den top seje Ida Frost der bla. har rødder i gymnastikkens verden. Hun rejste med NDPT 7 for mange år tilbage, men lever nu som danser og performer.
Læs med her om hendes vej hertil og teater livet.

Kan du fortælle lidt om din baggrund?
Jeg startede som gymnast på Vejle Spring Team, hvor lykken egentlig var gjort. På Vesterlund efterskole opdagede jeg pludselig, der var noget, der hed rytmisk gymnastik og efter et ophold på Gymnastikhøjskolen i Ollerup ville jeg på Verdensholdet. Det lykkedes for mig og efter et år ude i verden med NDPT 7, ville jeg danse. Jeg tog til Stockholm, dansede røven ud af bukserne og efter opholdet der tog jeg et efterfølgende år på Gaardbos danseuddannelse. Jeg var nu et stort mix max af hiphop og urban dance møder gulvarbejde – møder moderne – møder gymnastik – møder akrobatik – møder nysgerrighed, åbenhed og stædighed. Jeg er glad og taknemlig for alle facetter og diversiteten har bragt mig vidt omkring i scenekunsten, dansen, teatret og undervisningen.


Hvordan foregår optagelses processen i sådan et stort setup ?
Teatret havde over 400 ansøgere igennem på bare tre dage! Delt i mindre grupper af ca. 20-25 stk. blev man kaldt til audition. De første 30 min var der indlæring af koreografi. Denne blev efterfølgende vist foran juryen, efterfulgt af improvisationsopgaver og lidt styrke test. Derefter blev man kaldt ind en og en for at vise sin forberedte solo samt sin sang.
Hvordan ser din dagligdag ud mens du er med i Tarzan?
Man møder ind ca. en time før showstart. Varmer op – gør sig klar i garderoben – tager makeup, kostume og i dette tilfælde abehat på – laver show – bukker – sminker af.. måske et bad – tager hjem. Nogle dage tager vi en enkel øl eller et glas vin i foyeren. Meget simpelt og tildels som et hvert andet job. Møder ind – arbejder – tager hjem:) Onsdag var der noter efter forestilling. Der mødtes vi alle på scenen efter vi havde sminket af og havde en times noter. Torsdag var der halv pris på streetfood, så der tog folk ofte ned efterfølgende og fik et par drinks og noget at spise.



Hvordan har processen været fra start og til færdig forestilling?
Der er gået et halvt år nu og det har været som et hvert andet halvt år er. Dvs. både sindssyg fedt, sindssyg hårdt, sjovt, kedeligt, leverpostej, spændende… Lidt af det hele. Os der var akrobater/dansere mødte ind 14 dage før skuespillerne, så vi havde tid til at lege med alle flyvestationer og ikke mindst det silke (lianerne) vi skulle lære at beherske. Scenen var stadig i gang med at blive bygget men Troels Frydensberg som, i samarbejde med Christel Stjernebjerg og Mathias Rode Kromann, har designet alle flyvestationerne, havde lavet et setup til os i prøvesalen, så vi kunne lege og tillære os de nye færdigheder. Vi havde alle sindssyg ondt i kroppen de første 14 dage– især fingre, arme og skulder værkede om natten og om morgenen. Det er sjovt at tænke på hvordan det var og hvordan det nu føles som en leg …. 7-9-13, vi har 8 måneders pause nu, så hvis ikke vi holder silketræningen en lille smule ved lige, kan det måske blive lige så slemt igen!!!
Hvorfor skal man tage ind og se tarzan?
Det skal man fordi det er Fredericia største setup hidtil! Det er en god historie, med smuk musik og masser af aktivitet på scenen og omkring publikum.